‘Sharen’ en verzekeren

Internet en de huidige communicatiemiddelen maken het steeds eenvoudiger om iets te kopen, maar ook om iets van (on)bekenden te lenen of te (ver-)huren. Waarom zaken die u maar af en toe nodig hebt zoals bijvoorbeeld een aanhanger, schuurmachine, ladder of auto kopen?

Of waarom een auto die u bijvoorbeeld alleen in het weekend gebruikt, doordeweeks niet tegen een leuke vergoeding delen met anderen? Zo worden de kosten van het autobezit (onderhoud, belasting, verzekering) gespreid.

Het al dan niet tegen betaling gebruiken van elkaars spullen (of diensten) wordt "sharing economy" ofwel de ‘deeleconomie’ genoemd. We 'sharen' steeds meer en vaker. Auto's, huizen, hulp, (tijdelijke-) woonruimte, gereedschap enz. Sites zoals Airbnb, Snappcar, Thuisafgehaald, Peerby en Uber schieten als paddenstoelen uit de grond.



Hoe gaan verzekeraars hier mee om?
Er zijn (nog) maar weinig verzekeraars die dekking of aparte verzekeringen aanbieden voor risico’s die voortvloeien uit de deeleconomie. Schadeverzekeringen zijn ingedeeld naar bezit en niet naar gebruik. Daarom is er meestal geen dekking als goederen door andere mensen wordt gebruikt. Bij een boormachine die wordt uitgeleend en kapot valt is dat geen (financiële) ramp. Maar bij een auto kunnen de financiële gevolgen groot zijn.
Verhuur is een bedrijfsmatige activiteit en dat is nadrukkelijk uitgesloten op een autoverzekering voor particulier gebruik. Er zijn nog geen verzekeraars die bij particuliere verhuur een autoverzekering aanbieden voor schade door (WA) of aan (casco) de auto.

Contact DFD
Heb je plannen om te gaan ‘sharen’, door bijvoorbeeld een kamer of auto (tijdelijk) te verhuren? Denk na over de risico’s en neem contact op met DFD om na te gaan of dit wordt gedekt door je verzekering. Hierdoor weet je tijdig of jouw verzekeringen dekking bieden. En zo niet, of er alternatieven zijn.

De DFD App vernieuwd
DFD staat voor persoonlijk advies, maatwerkoplossingen en gemak. Dat is en blijft zo. Snelle service, 24x7 bereikbaar zijn, een snelle service, hulpverlening en schadeafwikkeling worden steeds belangrijker. Daarom hebben we in 2015 de DFD App geïntroduceerd.

DFD App vernieuwd
Om onze DFD-abonnementrelaties nog beter en sneller van dienst te zijn, hebben we de faciliteiten van de DFD App uitgebreid. DFD-abonnement relaties kunnen met de vernieuwde DFD App eenvoudig en 24x7:
  • Een schade melden;
  • Een bestaande autoverzekering wijzigen;
  • Een voorlopige dekking voor een nieuwe autoverzekering aanvragen;
  • Een vakbond uitzendcertificaat aanvragen.
De DFD App is handig bij een noodsituatie of schade tijdens een vakantie of bij u thuis. Met de DFD App heeft u direct contact met de gewenste hulpverlener of DFD. Vele duizenden DFD-relaties hebben de DFD App gedownload. Wist u dat u schade ook in natura kunt laten herstellen? Daarvoor kunnen DFD-abonnementrelaties, via de DFD App, contact opnemen met Multiherstel.

Inloggen
Om uw persoons- en verzekeringsgegevens goed te beschermen maken we gebruik van een unieke inlogcode. Deze is gekoppeld aan uw telefoon- en de persoonsgegevens die bij ons bekend zijn. Nadat u de DFD App heeft gedownload en geregistreerd ontvangt u van DFD uw persoonlijke inlogcode. U hoeft uw inlogcode slechts éénmaal in te voeren. Bij een volgend gebruik van de DFD App logt uw telefoon automatisch in.

De vernieuwde DFD App is beschikbaar voor Apple en Android. Zoek op DFD.

Informatie DFD-abonnement
Bent u nog geen DFD-abonnementrelatie en bent u geïnteresseerd in de voordelen van het DFD-abonnement? Klik dan hier.